سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی های اسلامی

محبوبین واقعی خدا

امام باقر(ع) فرمود: پیغمبری از پیامبران بنی اسرائیل به مردی گذر کرد، دید قسمتی از بدنش در زیر دیواری است و قسمتی از آن بیرون از دیوار بود، و مرغان پرنده او را از هم پاشیده، وسگان، تنش را دریده بودند، از آنجا گذشت و شهری را مشاهده کرد و وارد آن شهر گردید، دید یکی از بزرگان آن شهر، مرده است و او را برروی تختی نهاده اند و با پارچه دیبا(و ابریشم) کفن کرده اند و دور آن تخت، منقلهای عود (ماده خوشبو) است که می سوزد. آن پیامبر(ص) عرض کرد: پروردگارا! من گواهی می دهم که تو حاکم عادل هستی و به کسی ستم نمی کنی(اما) آن (مرد اول) بنده تو است که به اندازه یک چشم به هم زدن به تو شرک نورزید، و به آن مرگ که من دیدم (نصف بدنش در زیر دیوار، و نصف دیگر را مرغان و سگان می خورند) او را میراندی، ولی این شخص(دوم) را که به اندازه یک چشم به هم زدن به تو ایمان نیاورده، این چنین باتشریفات اورامیراندی خداوند فرمود: آری ای بنده من، همان گونه که گفتی حاکم عادلی هستم که ستم نکنم، آن بنده من (مرد اول) گناهی، پیش من داشت. او را با آن وضع میراندم تا مرا دیدار کند در حالی که دیگر گناهی بر او نباشد، و این بنده من (مرد دوم) کار نیکی نزد من داشت، او را با چنین وضعی میراندم تا مرا ملاقات کند و دیگر پیش من کار نیکی نداشته باشد (و طلبکار من نباشد).


قیمت چشم وگوش ودست وپا!!!

 
یکی، در پیش بزرگی از فقر خود شکایت می‏کرد و سخت می‏نالید. گفت: خواهی که ده هزار درهم داشته باشی و چشم نداشته باشی؟ گفت: البته که نه. دو چشم خود را با همه دنیا عوض نمی‏کنم.
گفت: عقلت را با ده هزار درهم، معاوضه می‏کنی؟
گفت: نه.
گفت: گوش ودست و پای خود را چطور؟
گفت: هرگز.
گفت: پس هم اکنون خداوند، صدها هزار درهم در دامان تو گذاشته است. باز شکایت داری و گله می‏کنی؟!بلکه تو حاضر نخواهی بود که حال خویش را با حال بسیاری از مردمان عوض کنی و خود را خوش‏تر و خوش بخت‏تر از بسیاری از انسان‏های اطراف خود می‏بینی. پس آنچه تو را داده‏اند، بسی بیش‏تر از آن است که دیگران را داده‏اند و تو هنوز شکر این همه را به جای نیاورده، خواهان نعمت بیش‏تری هستی!.

 

* اثر امام محمد غزالی.
منبع

چگونه خانه خود راتبدیل به خانه آخرت کنیم!!!

 
  علی علیه السلام در بصره برای عیادت علاء بن زیاد آمد، چون خانه وسیع او را دید، فرمود:
چنین خانه وسیعی را در دنیا برای چه می خواهی؟ تو در آخرت به خانه وسیع محتاج تری.
آری، اگر به وسیله این خانه وسعت خانه آخرت بخواهی، در آن از مهمان پذیرایی کن و صله رحم بجای آر و حقوق شرعیه را از آن آشکار کن، چون چنین عمل کنی به خانه وسیع آخرت رسیده ای .

 

 استادحسین انصاریان.
منبع