سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی های اسلامی

رابطه ایران هراسی وانرژی هسته ای

در راستای تحقق «پروژه ایران هراسی» سیاستمداران آمریکایی با ایجاد عملیات روانی تلاش فراوانی در این زمینه به عمل آورده اند تا مانع از پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران شوند. از این رو با تبلیغات و هیاهوی رسانه ای دست به ساخته و پرداخته کردن اتهامات بی پایه و اساس در مورد امکان استفاده نظامی ایران از این برنامه صلح آمیز زده اند و به رغم سابقه ایران،کارزاری گسترده برای تکمیل پروژه ایران هراسی و نشان دادن این کشور به عنوان تکثیرکننده سلاح های هسته ای و تهدیدی برای ثبات منطقه و صلح و امنیت بین الملل در جریان بوده است .

جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری نیست که برنامه هسته ای دارد و فهرست بلند بالایی از کشورهای دارای برنامه هسته ای را می توان اشاره نمود. آرژانتین، آلمان، آمریکا،اسپانیا، انگلیس، اسلوونی، آفریقای جنوبی، اوکراین، بلژیک، بلغارستان، برزیل، پاکستان، چین، چک، ژاپن، روسیه، رومانی، سوئد، سریلانکا، کره جنوبی، کره شمالی،لیتوانی، هلند و هند از جمله کشورهایی هستند که رسماً در زمینه نظامی و غیرنظامی هسته ای فعالیت می کنند و این در حالی است که رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورها بی آنکه مطرح شوند، برنامه های پنهان هسته ای دارند.

ایران از قدیمی ترین کشورهای عضو پیمان عدم اشاعه هسته ای (NPT) است و تعهدات پیمان را در عدم انحراف هسته ای رعایت کرده و صرفا به فعالیت های صلح آمیز هسته ای مشغول است و با این وجود متاسفانه دچار این چنان فضای سنگین تبلیغاتی ساخته شده توسط رسانه های صهیونیستی شده است. در جهانی که 31000 کلاهک هسته ای جنگی وجود دارد و 14000 عدد از آنان آماده شلیک هستند و 441 نیروگاه هسته ای که می تواند اورانیوم مناسب ساخت سلاح هسته ای تولید کند، پرونده فعالیتهای صلح آمیزهسته   ای ج.ا.ا موضوع امنیتی شده و به شورای امنیت سازمان ملل گزارش می گردد.(همشهری/ دیپلماتیک، فروردین 1385

این در حالی است که دستگاههای اطلاعاتی غرب و تحلیل گران واقع بین نیز به این جمع بندی در خصوص صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای ج.ا.ا رسیده اند و آژانس بین المللی اتمی نیز، نظامی بودن برنامه هسته ای ایران را تایید نکرده است. برهمین اساس، این موضوع چیزی به جز راه اندازی پروژه ایران هراسی معنای دیگری ندارد و اینکه ایران هسته ای سیاست خارجی تهاجمی خواهدداشت و احتمال دارد سلاح های هسته ای ایران در اختیار گروههای تروریستی قرار گیرد هدفی به جز این مطلب را دنبال نمی کند.

در واقع آنچه منافع نامشروع غرب را تهدید می کند سلاح نیست زیرا آنها سلاح هایی به مراتب قوی تر دارند و در یک مسابقه سیتماتیک آنان موفق تر خواهندبود. اما آنچه آمریکا و غرب از آن واهمه دارند توانمندی و ظرفیت است که یک ملت را از وابستگی به آنها می رهاند. چرا که ایران غیر نیازمند به آمریکا و غرب منافع نامشروع سلطه گران را به جهت ذات استقلال خود به چالش می کشاند نه به جهت داشتن سلاح. (همشهری/ دیپلماتیک، فروردین 1385)

مقام معظم رهبری نیز ادعای تلاش ایران برای تولید سلاح هسته ای را یکی دیگر از تهمت های دروغ و ناروا علیه نظام اسلامی برشمرده و دراین باره می فرمایند: «جمهوری اسلامی ایران براساس عقیده اسلامی و بصورت مبنایی تولید سلاح هسته ای و استفاده از آن را ممنوع می داند و براین عقیده خود ایستاده است و این مطلب را مسئولان آمریکایی نیز می دانند ولی درعین حال این تهمت را در چارچوب سیاست ایران هراسی تکرار می کنند.« (در دیدار مسئولان نظام و سفیران کشورهای اسلامی،29/6/1388).

در همین راستا یکی از لابی های معروف صهیونیستی در آمریکا با ارسال نامه ای به وزرای خارجه 32 کشور جهان خواستار اقدام شدیدتر علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران شدند. «کمیته یهودیان آمریکا» که از مراکز مهم صهیونیست ها دراین کشور است با ارسال نامه به وزرای امور خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و کشورهای استرالیا، کانادا، ژاپن، نروژ، سوئیس از دولت این کشورها خواسته تا اقدامات بیشتری را علیه برنامه های هسته ای انجام دهند.

در این نامه که در 8 ژانویه 2007 ارسال شد کمیته یهودیان مدعی شده است که همچنان نگران تهدید حکومت ایران برای امنیت و صلح بین المللی و تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای است. این مرکز صهیونیستی علاوه بر تهدید خواندن ایران برای صلح و امنیت بین المللی از کشورهای دریافت کننده نامه خواسته است اقدامات بیشتری از جمله متوقف کردن تمامی روابط تجاری با ایران و عدم سرمایه گذاری در بخش نفت این کشور را برای متوقف کردن برنامه هسته ای ج.ا.ا انجام دهند. (همشهری/ دیپلماتیک، دی ماه 1385)

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال: «تهدیدخیزی ایران برای آمریکا به نوعی برچسب دیپلماتیک بدل شده است که با آن ائتلافی با هدف کمک به التیام نه فقط عراق بلکه لبنان و مناقشه فلسطین درکنار هم قرارگیرد. (همشهری/ دیپلماتیک، نیمه خرداد 86)

بر همین اساس دولت آمریکا در جهت تکمیل «پروژه ایران هراسی» درتلاش برای جعل و دستکاری شواهد برای ایجاد ترس درسطح ملی و جهانی است. براساس مقاله سیمور هرش در نوامبر 2006 «سیا تا به حال شواهد مقتضی دال بر وجود برنامه هسته ای ایران نیافته است که به موازات عملیات غیرنظامی باشد که ایران جزئیات آن را اعلام کرده است.» وی افزوده است که «کاخ سفید با این یافته سیا، سرناسازگاری گذاشته» و ممکن است بکوشد «مانع از گنجاندن ارزیابی سیا در گزارش برآورد اطلاعاتی ملی در مورد توانایی های هسته ای ایران شود.» زیرا این یافته برنامه ریزی بدولت آمریکا را برای تحقق پروژه ایران هراسی ناکام خواهد گذاشت. تلاش برای دستکاری برآوردهای اطلاعاتی به منظور کمک به برخی از سیاست های ضد ایرانی چیز جدیدی نیست.

در سال های قبل نیز در همین راستا سیا، در نوامبر 1992 پیش نویس برآورد اطلاعات ملی را تدوین کرد که در آن نتیجه گیری شده بود ایران می تواند تا سال 2000 به سلاح هسته ای برسد و به همین شکل سالهاست اسرائیلی ها پیش بینی می کنند که «ایران ظرف 3 تا 6 ماه از نقطه بدون بازگشت خواهد گذشت». (همشهری، دیپلماتیک، نیمه خرداد 86)

 

نتیجه گیری

استکبار جهانی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون با استفاده از روش ها و شیوه های مختلف، درصدد براندازی و تغییر حاکمیت نظام اسلامی بوده است. «پروژه ایران هراسی» از جمله اقداماتی است که در چند سال گذشته در دستور کار دولت های خارجی بویژه آمریکا قرارگرفته است و توسط رسانه های صهیونیستی با استفاده عملیات روانی و نبرد رسانه ای در حال شکل گیری است. در واقع طرح «پروژه ایران هراسی» که محصول یک سیاست مشترک میان آمریکا و رژیم صهیونیستی است، بخشی از پازل راهبردی آمریکا در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران است که با امنیتی کردن فضای ایران و تلاش برای معرفی ایران به عنوان تهدیدی علیه کشورهای منطقه و صلح و امنیت بین الملل است در حال انجام است.

مقام معظم رهبری نیز با اشاره به ترویج اسلام هراسی و ایران هراسی به عنوان دو راه کار استکبار علیه نظام اسلامی ایران و جلوگیری از اتحاد و انسجام دنیای اسلامی می فرمایند:«دولت آمریکا در دوره رئیس جمهور قبلی، تلاشهای زیادی علیه دنیای اسلام و همچنین علیه ایران انجام داد و دولت فعلی آمریکا هم با وجود سخنان و پیام های به ظاهر دوستانه، همان سیاست اسلام هراسی و ایران هراسی را دنبال می کند». (در دیدار مسئولان نظام و سفیران کشورهای اسلامی، 29/6/ 1388)

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی با نگاهی مثبت، خواهان همکاری های گسترده، به ویژه با همسایگان و کشورهای اسلامی بوده است، ولی آنچه تاکنون توانسته است این خواسته ایران را با کندی رو به رو سازد، فضاسازی منفی برخی کشورهای فرا منطقه ای است که منافع آنها در گسست کشورهای اسلامی قابل تعریف است.

 

بنابراین، لازم است که کشورهای اسلامی و دولت های عرب با واقع بینی و ترجیح منافع امت اسلامی بر همکاری با قدرتهای بیگانه، بستر همگرایی اسلامی را با تمسک به آموزه های اسلامی مهیا نمایند تا دشمنان با طرح ادعاهای کذب، زمینه واگرایی را در بین کشورهای اسلامی فراهم نکنند. از این رو در شرایط کنونی انتظار می رود که تمام توان جهان اسلام و عرب برای حمایت ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین بسیج گردد و اقدام های ضد انسانی اشغالگران قدس و همچنین تلاش های آنها برای تخریب بیت المقدس رسانه ای و از ظرفیت های جهانی برای ممانعت از اقدامهای صهیونیست ها اقدام گردد.

 

منبع : www.softwar.isarblog.com